W
którymś momencie tej książki pojawia się narzekanie narratorki, że jej studenci
kreatywnego pisania zwykle zaczynają lub kończą swoje teksty śmiercią albo
pogrzebem. Nunez - zapewne z ironicznym uśmiechem - zastosowała oba te chwyty.
"Przyjaciel" to zaskakująca historia, bo
to opowieść o stracie, żałobie i niezwykłej przyjaźni z ogromnym dogiem
arlekinem, którego obecność komplikuje życie narratorki i który jest
"spadkiem" po przyjacielu, więc mimo wszystkich kłopotów musi z nią
pozostać.
Tytuł odnosi jednak nie tylko do psa, także do przyjaciela, który popełnił samobójstwo, czego nie sposób zrozumieć. Równie trudno zrozumieć psa i jego żałobę, ale właśnie te próby zrozumienia decydują o głębi książki Sigrid Nunez. Oba wątki przenikają się, zresztą nie tylko te, cała powieść jest bowiem serią notatek z dziennika prowadzonego przez narratorkę. Pozwala to na swobodne zmiany tematów, powroty do nich, notowanie codziennych wydarzeń, retrospekcje i skojarzenia. Zapiski układają się jednak w spójną całość, praktycznie esej, którego pisanie to swego rodzaju katharsis, nie wolne zresztą od refleksji na temat tego, czy pisanie rzeczywiście może ukoić ból.
Tytuł odnosi jednak nie tylko do psa, także do przyjaciela, który popełnił samobójstwo, czego nie sposób zrozumieć. Równie trudno zrozumieć psa i jego żałobę, ale właśnie te próby zrozumienia decydują o głębi książki Sigrid Nunez. Oba wątki przenikają się, zresztą nie tylko te, cała powieść jest bowiem serią notatek z dziennika prowadzonego przez narratorkę. Pozwala to na swobodne zmiany tematów, powroty do nich, notowanie codziennych wydarzeń, retrospekcje i skojarzenia. Zapiski układają się jednak w spójną całość, praktycznie esej, którego pisanie to swego rodzaju katharsis, nie wolne zresztą od refleksji na temat tego, czy pisanie rzeczywiście może ukoić ból.
Takich literackich dywagacji, przetykanych trafnie
dobranymi cytatami, jest zresztą więcej. Najważniejszy jest chyba toczący się
tu spór pomiędzy fikcją a realizmem, może nawet gra między nimi na poziomie
dyskusji i realizacji. Zmieniające się podejście do twórczości rozgrywa się na
wielu poziomach i dotyczy wielu aspektów, nie tylko konfliktu fikcji i
realizmu, także jako podejście do pisania. Jawi się chwilami jako konflikt
pokoleń i obraz zmieniającego się świata.
"Przyjaciel" to opowieść o miłości.
Pierwszej do przyjaciela, który odszedł, drugiej do psa, którego narratorka "uratowała,
by on uratował ją". Pierwsza układa się w daleki od idealizacji portret
literata, druga jest wolną od czułostkowości opowieścią o życiu z ogromnym
psem. Chwilami wręcz humorystyczna historia jest w rzeczywistości poszukiwaniem
porozumienia, czegoś co łączy człowieka i psa. Tą nicią łącząca oboje jest
miłość i żałoba, z którą każde zmaga się na swój sposób, choć objawy mają podobne.
To właśnie współczucie wobec cierpiącego zwierzęcia jest główną osią
konstrukcyjną książki, wokół której grupują się pozostałe tematy. Współczucie i
uczucia są istotą tej książki, tak samo jak są podstawą sztuki. Jak zauważa narratorka: "dzień, w
którym nie będziemy już czuć, to będzie potworny dzień dla każdego żyjącego
stworzenia, później jeszcze szybciej pogrążymy się w przemocy i
barbarzyństwie". A nic tak dobrze nie uczy empatii jak literatura.
Autor: Sigrid Nunez
Tytuł: Przyjaciel
Tłumaczenie: Dobromiła Jankowska
Wydawnictwo: Pauza
Data wydania: 12 czerwca 2019
Tytuł: Przyjaciel
Tłumaczenie: Dobromiła Jankowska
Wydawnictwo: Pauza
Data wydania: 12 czerwca 2019
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz