"Bez opamiętania" Leny Andersson
jest gorzka, bo prawdziwa. Nie czyta się jej łatwo, jest dusząca i gęsta. Rani
zwięzły, mocny i trafny język powieści, jej ironia i uszczypliwa gorycz.
Odwieczny temat nieszczęśliwej miłości otrzymał nową oprawę, tak dobrą, że
męczy czytanie o cierpieniu, tak jak męczy samo cierpienie. Czytelnik zostaje
tu zmuszony do współodczuwania, co jest dowodem wyjątkowej klasy pisarza.
Powieść Andersson to zapis obsesji
miłosnej i wnikliwe studium samooszukiwania się głównej bohaterki - Ester
Nilsson. Fabuła szwedzkiej powieści jest niezwykle prosta: młoda, 30 letnia
intelektualistka zakochuje się w artyście - Hugonie Rusku. Zakochuje się tak,
jak nastolatka zakochuje się w uwielbianym idolu, aktorze czy gwieździe rocka.
Paradoksalnie Ester zakochuje się odkrywając wtórność i intelektualną miałkość
podziwianego artysty, powtarzalność stosowanych przez niego form i tematów, tak
jakby miłość koniecznie musiała unicestwić cały rozsądek. Racjonalizm nie staje
się lekiem, pomaga jedynie dokładnie analizować etapy obłędu i zapisywać "kolejne
fazy destrukcji" i przemianę miłości odrzuconej w obsesję.
Powieść jest brutalnie szczerym i
obnażającym prawdę zapisem powracających obsesyjnie myśli, drobiazgową analizą
stanów i emocji, zapisem cierpienia osoby zakochanej, która nie umie się
uwolnić, bo stale karmi się złudną nadzieją. W pewnym sensie powieść jest też
książką o autodestrukcji, zapisaną jako niekończący się monolog w głowie
głównej bohaterki, precyzyjnie oddający mieszankę uczuć, wręcz chaos
emocjonalny i pozwalający odczuć
natręctwo myśli, błędne odczytywanie spojrzeń, gestów, stające się pożywką dla
złudzeń. Nadzieja jest tu jak uzależniający i niszczący narkotyk, jak (wedle
słów samej narratorki) pasożyt , który karmi się życiem i niszczy swojego
żywiciela.
Zderzenie pary głównych bohaterów to
zderzenie przeciwieństw. Ona - to intelektualistka i specjalistka od nazywania
otaczających ją zjawi, dumna z precyzji wypowiedzi i opanowania, trwająca w
beznamiętnym związku który, nie odrywa jej od intelektualnych rozważań. On - to
artysta-egocentryk, skupiony jedynie na sobie, ludzi traktujący
instrumentalnie, bez skrupułów korzystający z przywilejów i uroków
artystycznego światka, łamiący zasady moralne don juan, angażujący się w
równoległe związki, kreujący przy tym siebie na krystaliczną postać i artystę społecznie zaangażowanego.
Wcześniejszy pusty związek Ester jest kluczem pozwalającym zrozumieć powstanie
obsesji. Zakochana Ester traci swój "dar słowa", odczuwa "okropny
dystans między myślą a słowem, wolą i sposobem jej wyrażania, rzeczywistością i
nierzeczywistością". A jednak to co oddaje w książce jest przejrzyste i
przejmujące.
Olśniewająca jest stylistyczna
spójność tej powieści i precyzyjne
dopasowanie języka do bohaterów, którzy go używają.
Autor: Lena Andersson
Tytuł: Bez opamiętania
Tłumaczenie: Anna Marciniakówna
Wydawnictwo: Pi
Data wydania: 2014
Tytuł: Bez opamiętania
Tłumaczenie: Anna Marciniakówna
Wydawnictwo: Pi
Data wydania: 2014
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz