Kwiatożercy
to
długa i wielowymiarowa powieść Węgra Laszlo Darvasi, chronologicznie i
stylistycznie nawiązująca do wcześniejszych epok. Na planie chronologicznym do
okresu węgierskiej Wiosny Ludów, kiedy to ludzie zagubieni w zmieniającej się
gwałtownie rzeczywistości żyją na styku realizmu i świata baśni, świata natury,
reprezentowanego przez baśniowo-mityczne postaci i świata poezji, gdzie słowo
ma większą moc tworzenia rzeczywistości niż realne działanie.
Rewolucja to kres
starego świata i śmierć poezji, w której "... słowa mogą wszystko. Jeśli
zechcą mogą odpowiedzieć świat od początku, opisać go na nowo...." (s.272)
Śmierć starego świata to narodziny nowej, brutalnej rzeczywistości, opartej na
chłodnym racjonalizmie i będącej kresem wyobraźni. Stąd też odchodzenie
baśniowo- mitycznych postaci (reprezentantów starego porządku, świata baśni i
natury: Korzennej Pani, Pana Listka i Pana
Robaka, i w końcu Nera Koszty),
polityczne tło, wojna i aresztowania.
Ta sama historia opowiadana jest raz po
raz, za każdym razem z innej
perspektywy, zmieniają się jej główni bohaterowie i ich droga do wolności.
Ograniczeniem - więzieniem jest jednak dla nich nie historia, a własne
szaleństwo, pragnienia i emocje. Podstawowym kryterium decyzji bohaterów jest ich
indywidualizm i egocentryzm. Najbardziej skomplikowaną postacią jest Klara,
wychowana na pograniczu jawy i snu, i będąca siłą życiową trójki otaczających
ją braci i motorem ich działań. Trudne relacje pomiędzy nimi, a także pomiędzy
nimi a światem zewnętrznym wyraża cygańska mądrość: "odkąd coś istnieje,
odtąd tego nie ma." Znika więc poezja, baśń, świat natury, a sami ludzie
są uwikłani w sieć skomplikowanych relacji i uczuć: niezwykłych, trudnych i
niezgodnych z powszechną normą.
Wszystkie cztery ( pięć razem z
Gilagógiem) główne postaci to konstrukcje wewnętrznych opozycji: ducha i poezji w opozycji do seksualności i
biologiczności. Rozdarcie wewnętrzne bohaterów ma tu główne źródło. Dominujące
okrucieństwo wyraża nieokiełznany erotyzm, symbolizowany przez kwiaty. Stąd też
pytanie o kwiaty jest pytaniem o wymiarze erotycznym. Ale kwiaty i ich obecność
to też symbol bólu i śmierci. Kwiaty rosną na polach bitew i rozkwitają w
ranach. Adam zrywa dla Klary kwiaty posadzone przez jej męża, czyniąc z nich
symbol zdrady i śmierci, którą on sam uosabia. Kwiatożercy zatem to ci, którzy
znają ból, namiętność i śmierć, ale też ci, którzy niosą ocalenie muzyki traw,
jak czyni to Adam. Światem Szegedu, podobnie jak "historią, rządzą
bezlitosne siły, które nie poddają się ludzkiemu rozumowi ani woli! I te siły
bez względu na dobro człowieka mordują lub, jeśli tak im się podoba, dają nowe
życie.." (s. 598) Kwiatożercy to
historia bez happy-endu, bez ocalenia i zbawienia. Chrystus odrzuca krzyż,
człowiek zostaje sam pośród zdeptanych, odrzuconych praw natury i staje się
bezwolną igraszką losu.
Autor: László Darvasi
Tytuł: Kwiatożercy
Tłumaczenie: Karolina Wilamowska
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Data wydania: 4 maja 2015
Tytuł: Kwiatożercy
Tłumaczenie: Karolina Wilamowska
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Data wydania: 4 maja 2015
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz